مشاوره واتساپ واتساپ مشاوره آنلاین
پرش به محتوا

ثبت شرکت

https://irsherkat.ssaa.ir/Design/EstablishmentRequest/Index.aspx

دکمه واتساپ واتساپ ارسال درخواست ثبت شرکت به واتساپ ثبت آنلاین شرکت

فرم ثبت آنلاین شرکت

راهنمای انتخاب مجمع و مدارک لازم

با کلیک بر روی لینک زیر  ( راهنمای جامع ثبت تغییرات )    می توانید  فایل راهنمای پذیرش ثبت تغییرات را داشته باشید  . در این فایل به تفکیک انواع شرکت ها و موسسات غیر تجاری و بر اساس نوع تصمیمات  ، مجمع مناسب  و مدارک مورد نیاز جهت ارائه به ثبت شرکت ها  تعیین شده اند .
خواهشمند است از این جدول برای تعیین نوع مجمع و مدارک مورد نیاز استفاده کنید و از طریق سایت
www.irsherkat.ssaa.ir
تقاضای تغییرات  را  ارسال نمایید.لطفا قبل از  اقدام  به  تکمیل فرم های الکترونیکی ، راهنمای این سایت  را بطور دقیق مطالعه بفرمایید.

نکته مهم در مورد پذیرش صورتجلسات شرکت های سهامی خاص  : متقاضی محترم  در صورت انتخاب اعضای هیئت مدیره و بازرس در صورتجلسه مجامع و هیئت مدیره عبارت ذیل در جهت رعایت بخشنامه های سازمان را درج نمایید :
کلیه اعضای هیئت مدیره و بازرسان اقرار نمودند دارای سوء پیشینه کیفری نبوده و مشمول ممنوعیت های مندرج در اصل 141 قانون اساسی و مواد 111 و 126 و 147     لایحه اصلاحی قانون تجارت نمی باشد . 

نکته مهم در مورد پذیرش صورتجلسات شرکت های با مسئولیت محدود : متقاضی محترم در صورت انتخاب اعضای هیئت مدیره در صورتجلسه هیئت مدیره عبارت ذیل در جهت رعایت بخشنانمه هی سازمان را درج نمایید :
کلیه اعضای هیئت مدیره اقرار نمودند دارای سوء پیشینه کیفری نبوده و مشمول ممنوعیت های مندرج در اصل 141 قانون اساسی و مواد 111 و 126 لایحه اصلاحی قانون تجارت نمی باشند.

برای مشاهده ” نمونه صورتجلسات شرکت های با مسئولیت محدود ” اینجا کلیک کنید  .

برای مشاهده ” نمونه صورتجلسات موسسات غیر تجاری ” اینجا کلیک کنید .

برای مشاهده ” نمونه صورتجلسات شرکت های سهامی خاص ” اینجا کلیک کنید

برای مشاهده ” نمونه آگهی دعوت در شرکت های با مسئولیت محدود ” اینجا کلیک کنید

برای مشاهده ” نمونه آگهی دعوت در شرکت های سهامی خاص ” اینجا کلیک کنید


سوالات مربوط به تاسیس:

1-نحوه تاسیس موسسه/شرکت با مسئولیت محدود ،سهامی خاص و سایر شرکتهای مندرج در قانون تجارت به چه نحوی می باشد؟

جهت تاسیس شرکت/موسسه می بایستی صرفاٌ از طریق سایت irsherkat.ssaa.ir اقدام نمایید.( در تمامی گام های ورود اطلاعات در سامانه ثبت شرکتها توضیحات مربوطه اعلام گردیده)

2-جهت پیگیری درخواست ثبت شرکت/موسسه می بایستی به چه نحوی اقدام گردد؟

صرفا از طریق ورود به سامانه با شماره پیگیری دریافت شده قابل رصد می باشد.

3-آیا لزومی برای مراجعه به اداره ثبت شرکتها جهت پیگیری تاسیس شرکت/موسسه می باشد؟

خیرنیازی به مراجعه حضوری نمی باشد. با توجه به الکترونیکی شدن تمامی امور، فرایندهای مربوط به ثبت شرکت/موسسه، صرفا از طریق سایت irsherkat.ssaa.ir صورت می پذیرد.

4-چه مدارکی برای تاسیس شرکت باید ارسال گردد؟

تمامی مدارک مورد نیاز در راهنمای سایت irsherkat.ssaa.ir درج شده است. لذا کلیه مدارک مربوطه بر اساس نوع شخصیت حقوقی(سهامی خاص، با مسئولیت محدود و …) پس از تکمیل مندرجات مربوطه (طبق سامانه) می بایست در دو نسخه پرینت گرفته شده و پس از امضاء اوراق مربوطه از طریق دفاتر منتخب پستی جهت ادامه فرآیند رسیدگی به اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری استان مربوطه ارسال گردد.

5-نحوه پر کردن صورتجلسه، اساسنامه، شرکتنامه، تقاضانامه و اظهارنامه به چه شکل است؟

مندرجات تقاضانامه ، شرکتنامه ، اظهارنامه ، صورتجلسات مجمع موسسین و هیات مدیره بر اساس اقلام اطلاعاتی سامانه توسط متقاضی تکمیل می گردد. (متن اوراق ارائه شده با سامانه ثبت شرکتها می بایستی دقیقا مطابقت نماید.)

6-موضوعات فعالیت نیازمند اخذ مجوز از سازمان ها، ارگان ها و نهادهای مختلف به چه نحوی است؟

براساس موضوعات فعالیت اعلامی در گام موضوع فعالیت در سامانه لذا در صورتی که موضوعی جزء موضوعاتی است که نیازمند اخذ مجوز جهت ثبت می باشد بایستی قبل از اقدام ثبتی نسبت به اخذ مجوز از مرجع ذیربط اقدام گردد.

7-مدت زمان تقریبی ثبت شرکت/ موسسه چند روز طول می کشد؟

پس از وصول اوراق مربوطه به اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری ظرف یک روز کاری انجام می پذیرد. مگر در صورت وجود نقص اوراق و مدارک یا عدم رعایت مقررات حاکم بر موضوع که در اینصورت مراتب به موجب ابلاغیه نقص یا عدم امکان ثبت اطلاع رسانی خواهد گردید.

8-نحوه اخذ گواهی بانکی برای شرکت سهامی خاص و مسئولیت محدود در شرف تاسیس به چه صورت است؟

پس از دریافت ابلاغیه مربوطه از سامانه ثبت شرکتها می بایستی جهت اخذ گواهی به بانک مراجعه گردد.

9-آیا جهت ثبت شرکت/موسسه نیاز به اخذ کد ثنا می باشد؟

برای کلیه اعضاء هیات مدیره و اشخاص دارای حق امضاء اخذ کد ثنا الزامی است.
جهت اخذ کد ثنا به سایتhttps://adliran.ir مراجعه گردد.

——————————————————————————————————————————

سوالات مربوط به تعیین نام:

1-جهت تعیین نام اشخاص حقوقی چگونه می بایست اقدام نمود؟

تعیین نام فرآیندی جدا از تاسیس نبوده، لذا صرفا می بایستی از طریق سامانه جامع ثبت شرکتها به نشانی irsherkat.ssaa.ir اقدام گردد.

2-چه زمانی نامهای درخواستی توسط کارشناسان بررسی می گردد؟

زمانیکه متقاضی تمامی گام های مرتبط به تاسیس در سامانه را تکمیل نموده و در گام آخر برروی گزینه ( ارسال جهت بررسی تعیین تکلیف نام و محتوای الکترونیک) کلیک نماید.

3-بعد از مرحله تعیین نام،به چه صورت باید کار تاسیس را ادامه داد؟

می بایست با ابلاغیه تعیین نام برای باز کردن حساب به بانک مراجعه شود و بعد از وارد کردن اطلاعات بانکی در سامانه از تمامی اوراق پرینت گرفته شود و به آدرس اداره ثبت شرکتهای استان مربوطه با پاکت ثبت تاسیس ارسال شود.
نکته: جهت تسهیل و تسریع در امور،پیشنهاد می گردد جهت تعیین نام قبل از ارسال درخواست نسبت به جستجوی نام از طریق لینک واقع در گام مربوط به تعیین نام سامانه irsherkat.ssaa.ir اقدام گردد.

4-تعیین نام توسط کارشناس در چه بازه زمانی صورت میگردد؟

از زمان ارجاع به کارشناس تعیین نام در همان روز کاری.

5-آیا استفاده از اعداد در ترکیب نام امکان پذیر می باشد؟

استفاده از اعداد در کنار یک اسم خاص فارسی قابلیت تایید و بررسی دارد.
نکته: استفاده از کلمات عمومی مانند تجاری،بازرگانی،صنعتی و غیره اسم خاص محسوب نمیشوند

6-آیا در انتخاب نام ، حتما باید نام ترکیبی از چند کلمه باشد؟

خیر تعداد کلمات در ترکیب نام محدودیتی ندارد، نام می تواند شامل یک کلمه، دو کلمه و یا بیشتر باشد. لیکن نام های انتخابی باید فارسی بوده و مطابق با دستورالعمل تعیین نام (بارگذاری شده در سامانه) انتخاب گردد.

7-صرف پذیرش موقت در سامانه جامع ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری (برون سازمانی) برای کارشناسی تعیین نام کافی می باشد؟

خیر باید تمام مراحل و گام های ورود اطلاعات در سامانه تکمیل و در نهایت گزینه (ارسال جهت بررسی تعیین تکلیف نام و محتوای الکترونیک)زده شود، بعد از گذراندن این مرحله درخواست الکترونیکی به قسمت داده آمایی ارجاع و در صورت نبود ایراد به اداره تعیین نام اشخاص حقوقی جهت کارشناسی نام ارسال می گردد.

8-آیا امکان مراجعه حضوری برای تعیین نام شخصیت حقوقی و جود دارد؟

خیر، تعیین نام صرفا از طریق ورود الکترونیکی اطلاعات در سامانه irsherkat.ssaa.ir امکان پذیر است.


سوالات مربوط به تغییرات شرکت های سهامی، شرکتهای با مسئولیت محدود و تعاونی و تضامنی :

1-چه مدارکی می بایستی به همراه صورتجلسه تغییرات به اداره ثبت شرکتها ارسال گردد؟

– رسید پذیرش از سامانه ثبت شرکتها و اصل صورتجلسه امضا شده
– لیست سهامداران حاضر در جلسه با امضا حاضرین
– در صورتی که مفاد صورتجلسه نیازی به ارائه مجوز از مراجع ذیربط دارد، ارائه اصل مجوز
– وکالتنامه و یا نامه نمایندگی برای اشخاص حقوقی
– در صورتی که جلسه با اکثریت باشد ارائه اصل آگهی دعوت و منضمات مربوطه
– در صورتی که جلسه تنفسی باشد ارائه کلیه صورتجلسات
– در صورت دو نوبتی شدن ارائه صورتجلسه منفی نوبت اول
– در صورتی که تعداد حاضرین در جلسه بیش از 150 نفر باشند ارائه سی دی مربوطه
– در خصوص تصمیم نقل و انتقال سهام لیست سهامداران قبل و بعد نقل و انتقال سهام و در صورت عدم پرداخت الکترونیکی مالیاتی ارائه برگه مفاصا حساب مالیاتی
– در نقل و انتقال قهری ارائه گواهی حصر وراثت و مالیات بر ارث
در خصوص افزایش سرمایه ارائه دو نسخه اظهارنامه افزایش سرمایه با امضای اعضا هیات مدیره و لیست سهامداران قبل و بعد از افزایش، عنداللزوم آگهی حق تقدم و آگهی دعوت ( اگر افزایش سرمایه نقدی باشد ارائه گواهی بانکی ، اگر از طریق مطالبات باشد ارائه لیست مطالبات با امضای بازرس اصلی ، اگر غیر نقدی یا تجدید ارزیابی باشد ارائه نامه و تاییدیه کارشناس رسمی دادگستری)
*تمامی مستندات مربوطه می بایستی از طریق پست ارسال گردد.

2-مدت زمان فاصله بین چاپ آگهی دعوت تا تشکیل جلسه چقدر می باشد؟

م طابق ماده 98 لایحه اصلاحی قانون تجارت میزان فاصله دعوت حداقل 10 روز و حداکثر 40 روز می باشد.

3-آگهی دعوت چه زمانی ارائه می شود؟

زمانیکه جلسه ای فاقد حضور تمام سهامداران باشد و یا دسترسی به تمامی سهامداران نباشد که در اینصورت بایستی جلسه با اکثریت سهامداران برگزار شود.

4-آگهی دعوت در چه روزنامه ای می بایست درج گردد؟

– روزنامه ای که شرکت تعیین کرده است و در صورت تعطیلی روزنامه کثیر الانتشار شرکت و یا مواردی از این قبیل، ضمن ارائه تاییدیه وزارت ارشاد در هر روزنامه ای امکان انتشار آگهی دعوت جهت تشکیل جلسه با رعایت مقررات حاکم بر موضوع وجود دارد.
– در شرکت های با مسئولیت محدود و در صورت عدم تعیین روزنامه در سوابق ثبتی، در هر روزنامه ای امکان چاپ و انتشار آگهی دعوت با رعایت مقررات حاکم بر موضوع وجود دارد.

5-در آگهی دعوت چه مواردی باید درج گردد؟

– نام و نوع شرکت
– شماره ثبت شرکت
– شناسه ملی شرکت
– مکان تشکیل جلسه
– تاریخ و ساعت دقیق تشکیل جلسه
– دستور جلسه
– مقام دعوت
در صورت دو نوبتی بودن، دلیل عدم تشکیل جلسه نوبت اول باید در آگهی مربوطه قید گردد.
مندرجات آگهی دعوت در روزنامه نباید با مندرجات صورتجلسه ارائه شده دارای کوچکترین مغایرتی باشد.

6-در چه صورتی آگهی دعوت رد میگردد؟

درصورت عدم رعایت هر یک از موارد مندرج در بند 5 به شرح فوق الذکرو یا سایر علل مرتبط حسب مورد

7-آیا در آگهی دعوت محل تشکیل جلسه حتما بایستی محل قانونی شرکت (که قبلا به اداره ثبت شرکتها اعلام شده است) باشد یا آدرس دیگری هم می توان اعلام کرد؟

در صورتی که آدرس اعلامی در روزنامه با نشانی اعلامی در متن صورتجلسه دارای انطباق کامل باشد بلااشکال می باشد.

8-چه زمانی باید لیست سهامداران به همراه صورتجلسه ارسال گردد؟

در رعایت ماده 99 لایحه اصلاحی قانون تجارت ارائه لیست سهامداران حاضر در شرکتهای سهامی خاص به همراه ذکر تعداد سهام با امضای ایشان در کلیه مجامع عمومی الزامی است.

9-صلاحیت های مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده کدام است؟

انتخاب مدیران، تصویب ترازنامه و صورتهای مالی، انتخاب و تعیین سمت اعضای هیئت مدیره، تعیین دارندگان حق امضا، انتخاب بازرسین، انتخاب روزنامه کثیرالانتشار و غیره بر اساس قوانین و مقررات موضوعه

10-صلاحیت های مجمع عمومی عادی سالیانه را نام ببرید؟

انتخاب مدیران، تصویب ترازنامه و صورتهای مالی، انتخاب و تعیین سمت اعضای هیئت مدیره، تعیین دارندگان حق امضا، انتخاب بازرسین، انتخاب روزنامه کثیرالانتشار (با درنظر گرفتن سال مالی شرکت/موسسه) و غیره بر اساس قوانین و مقررات موضوعه

11- صلاحیتهای مجمع عمومی فوق العاده را نام ببرید؟

– کاهش/افزایش سرمایه
– تغییر موضوع فعالیت
– تغییر نشانی
– تغییر نام
– کاهش/افزایش اعضای هیئت مدیره
– انحلال
– تصویب اساسنامه جدید
– اصلاح ماده اساسنامه در تصمیمات پیش بینی نشده
– نقل و انتقال سهام
– در واقع کلیه تصمیمات متضمن تغییر مفاد اساسنامه(بر اساس قوانین موضوعه)

12- صلاحیتهای هیئت مدیره را نام ببرید؟

تعیین سمت اعضای هیئت مدیره، تعیین دارندگان حق امضا، تغییر نشانی در صورتی که در اساسنامه به هیات مدیره اجازه داده شود، تفویض اختیار هیئت مدیره به مدیرعامل، نقل و انتقال سهام در صورتی که در اساسنامه پیش بینی شده باشد، عملی نمودن افزایش سرمایه و غیره (بر اساس قوانین موضوعه)

13-تا چه زمانی جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه قابلیت تشکیل دارد؟

تا چهار ماه پس از پایان سال مالی شرکت.

14-نحوه تشکیل هیات رییسه در شرکتهای سهامی به چه صورت می باشد؟

هیئت رئیسه برای تشکیل جلسه، شامل چهار نفر(یک رئیس جلسه،دو ناظر جلسه و یک منشی) تشکیل می شود، رئیس و هر دو ناظر بایستی سهامدار باشند ولی منشی می تواند سهامدار نباشد. ذیل صورتجلسه می بایستی به امضای تمامی اعضای هیات رییسه برسد در صورتی که صورتجلسه دارای چند صفحه باشد تمامی صفحات امضا گردد (مطابق ماده 105 لایحه اصلاحی قانون تجارت)

15-آیا اعضای هیئت مدیره در شرکت سهامی خاص میتوانند سهامدار نباشند؟

خیر طبق ماده 107 لایحه اصلاحی قانون تجارت در شرکتهای سهامی خاص، اعضای هیئت مدیره بایستی حتما سهامدار باشند (لازم به ذکر است مدیر عامل میتواند خارج از سهامداران و هیات مدیره انتخاب گردد.)

16-آیا در شرکتهای سهامی خاص انتخاب نائب رئیس هیئت مدیره الزامیست؟

بله، مطابق ماده 119 لایحه اصلاحی قانون تجارت انتخاب نائب رئیس در شرکتهای سهامی خاص الزامیست، در غیر اینصورت موجب رد صورتجلسه می گردد.

17-در شرکتهای سهامی خاص در چه صورتی می تواند یک شخص هر دو سمت مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره را داشته باشد؟

در صورت رعایت ماده 124 لایحه اصلاحی قانون تجارت که مجمع تصویب می نماید، می توان همزمان یک نفر هم سمت مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره را داشته باشد.

18-آیا یک شخص می تواند در دو شرکت مدیرعامل باشد؟

طبق ماده 126 لایحه اصلاحی قانون تجارت یک شخص نمی تواند در بیش از یک شرکت مدیرعامل باشد.

19-تمدید مدت تصدی مدیران به چه صورت و در چه صورتجلسه ای انجام می شود؟

باید در صورتجلسه مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده یا سالیانه انجام شود.

20-بعد از انتقال شرکت از یک واحد ثبتی به واحد ثبتی دیگر، نحوه پذیرش صورتجلسات جدید چگونه می باشد؟

پس از انتقال پرونده ثبتی به واحد ثبتی مقصد و دریافت شماره ثبت جدید امکان ثبت صورتجلسات جدید میسر می باشد.

21-تاریخ وکالتنامه مدنی(محضری) به پایان رسیده باید مجددا تاریخ به روز شود یا خیر؟

وکالتنامه ارائه شده از هر جهت از جمله تاریخ بایستی جهت ثبت صورتجلسه مربوطه معتبر باشد.

22-آیا تصویب ترازنامه سال 1402 را در سال 1403 میتوان انجام داد؟ و در چه صورتجلسه ای؟

در صورت انتخاب بازرسان و در صورتجلسه مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده انجام می شود.

23-برای شرکت های ثبت شده در مناطق آزاد ارائه صورتجلسه به چه شکلی است؟

صورتجلسه می بایست از طریق مقررات و سامانه های مرتبط با سازمان منطقه آزاد تنظیم و ارائه گردد. بنابراین تکلیفی برای ادارات ثبت شرکتها در این خصوص متصور نمی باشد

24-آیا بازرس و منشی می تواند یک نفر باشد؟

بله هیچ ممانعتی ندارد. مگر درصورتیکه در اساسنامه تصمیم دیگری اتخاذ شده باشد.

25-آیا یک شخص با سمت مدیرعامل همزمان می تواند در یک شرکت دیگر، سمت مدیرعامل داشته باشد؟

به موجب ماده 126 قانون تجارت،یک شخص به طور همزمان نمیتواند سمت مدیرعامل را در چند شرکت داشته باشد.

26-آیا ثبت شرکتها تکلیفی جهت ارائه کد فراگیر اتباع خارجی برای شخص حقیقی دارد؟

خیر، جهت ارائه کد فراگیر اشخاص حقیقی مراجعه به دفاتر کفالت،اقامت و اشتغال اتباع خارجی در سراسر کشور و جهت اشخاص حقوقی مراجعه به سازمان سرمایه گذاری خارجی واقع در خیابان داور، ساختمان اقتصاد دارایی

27-در شرکتهای با مسئولیت محدود که با حضور اکثریت شرکاء برگزار می گردد نحوه برگزاری جلسه مجمع عمومی فوق العاده به چه صورت می باشد؟

مطابق ماده 111 قانون تجارت اکثریت عددی شرکا ء و سه چهار سرمایه الزامی می باشد
. نکته: جلسه مجمع عمومی فوق العاده در شرکتهای با مسئولیت محدود نوبت دوم ندارد.
تبصره: صرفا انحلال شرکت مطابق بند ب ماده 114 قانون تجارت با حضور عده ای از شرکاء که سهم الشرکه آنها بیش از نصف سرمایه شرکت باشد
.

28-در شرکتهای با مسئولیت محدود که با حضور اکثریت شرکاء برگزار می گردد نحوه برگزاری جلسه مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده و عادی سالیانه به چه صورت می باشد؟

مطابق ماده 106 قانون تجارت باید تصمیمات با اکثریت لااقل نصف سرمایه اتخاذ شود و چنانچه در نوبت اول اکثریت مذکور حاصل نشد تصمیمات در جلسه دوم با حضور اکثریت عددی شرکاء اتخاذ می گردد.

29-نحوه انتقال سهم الشرکه در شرکتهای با مسئولیت محدود به چه صورت می باشد؟

نقل و انتقال سهم الشرکه به عمل نخواهد آمد مگر به موجب سند رسمی به همراه صورتجلسه مربوطه

30- هیات نظار در شرکتهای با مسئولیت محدود چگونه انتخاب می شود؟

در صورتیکه عده شرکاء بیش از 12 نفر باشد شرکت بایستی دارای هیات نظار بوده و هیات مزبور سالی یکبار مجمع عمومی را تشکیل دهد.

31-افزایش سرمایه در شرکتهای با مسئولیت محدود به چه صورت می باشد؟

الف) افزایش سرمایه از محل نقدی با ارائه گواهی افزایش سرمایه از بانک مقدور می باشد.
نکته: فیش واریزی قابل قبول نیست صرفا می بایستی اصل گواهی بانکی خطاب به اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری استان مربوطه ارائه گردد.
ب) افزایش سرمایه از محل آورده غیرنقدی ، مطالبات و سود انباشته نیز امکان پذیر می باشد.

32-در شرکتهای تعاونی پذیرش صورتجلسات به چه شکل می باشد؟

در شرکتهای تعاونی کلیه صورتجلسات با تاییدیه و ارائه مجوز اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی و پذیرش در سامانه صورت می پذیرد.

——————————————————————————————————————————

سوالات مربوط به موسسات ، شعبه و نمایندگی شرکتهای خارجی:

1-نحوه تاسیس مجتمع های (مسکونی و تجاری و اداری) به چه صورت می باشد؟

ضمن رعایت دقیق مقررات و پرکردن فیلدهای مربوط در سامانه، ارائه اساسنامه های مربوط بر اساس قانون تملک آپارتمان ها و اعلام تعداد مالکان یا متراژ کل واحدها الزامی می باشد.
نکته: در صورت عدم حضور کلیه مالکان ارایه مستندات دعوت بر اساس اساسنامه مصوب نیز باید ارسال گردد.

2- الزاماتی که می بایست در موسسات جهت ثبت تغییرات رعایت گردد چیست؟

موسسات تابع اساسنامه های حاکم خود می باشند و می بایست بر همین اساس نسبت به اعلام تصمیمات و تغییرات خود اقدام نمایند.

3-آیا جهت ثبت موسسات غیر تجاری (انتفاعی) ارائه گواهی بانکی سرمایه اولیه و یا جهت افزایش سرمایه الزامی می باشد؟

خیر

4-آیا جهت نقل و انتقال سهم الشرکه در موسسات ارائه سند صلح تنظیمی در دفترخانه اسناد رسمی الزامی می باشد؟

بله در رعایت ماده 102 و 103 قانون تجارت نقل و انتقال سهم الشرکه طی تنظیم سند صلح دردفترخانه اسناد رسمی صورت می پذیرد.

5-چگونه از موضوع فعالیت موسسات که نیاز به اخذ مجوز می باشد مطلع گردیم؟

از طریق جداول موضوعات فعالیت که در سامانه جامع ثبت شرکتها بارگذاری گردیده است.

6-نحوه ختم تصفیه شعبه یا نمایندگی شرکتهای خارجی به چه صورت می باشد؟

با توجه به عدم تشریح قانونی اعلام ختم تصفیه طبق هر دو ماده 215 قانون و 225 لایحه اصلاحی قانون تجارت قابلیت اقدام خواهد داشت.
نکته: چنانچه در اختیارنامه ماده قانونی صراحتا اشاره گردیده باشد میبایست وفق ماده مذکور اعلام ختم تصفیه صورت پذیرد.

7-موضوعات فعالیت در موسسات غیر تجاری با شرکتها به چه صورت قابل تفکیک و تشخصی می باشد؟

با توجه به ماده 2 قانون تجارت و تصریح امورتجاری در ماده مذکور و بند ه ماده 6 ایین نامه ثبت موسسات و تشکیلات غیر تجاری موضوعات قابلیت ثبت در موسسات تفکیک گردیده است.

8-در خصوص سمت های موسسه که در اساسنامه پیش بینی شده در سامانه موجود نیست چگونه باید عمل کرد؟

استفاده از سمت هایی که در سامانه مرتبط و شبیه به سمت مربوطه در اساسنامه می باشد و یا در صورت عدم وجود سمت های مرتبط از گزینه سایر استفاده گردد.

9-عنوان جلسه در سامانه موجود نیست و یا تصمیم متناظر در سامانه وجود ندارد و با درج عنوان مطابق اساسنامه چه تصمیمی باید انتخاب گردد؟

از گزینه های مطابق اساسنامه استفاده گردد.

10-آیا ثبت زمین در قالب مجتمع تجاری امکان پذیر است؟

خیر قانون تملک آپارتمان ها بر اساس ساختمان می باشد نه زمین.

11-موسسات غیر انتفاعی/ انتفاعی که در بدو تاسیس اشتباها در قالبی دیگر به ثبت رسیده اند چگونه می توان اصلاح نمود؟

متقاضی می تواند بر اساس اساسنامه مصوب نسبت به حذف سرمایه و تبدیل آن به دارایی و حذف سهم الشرکه افراد طی صورتجلسه مجمع عمومی با حضور کلیه موسسین بدو تاسیس اقدام نماید و حالت عکس آن نیز در خصوص موسسات غیر انتفاعی به نحو مذکور قابلیت اقدام و اصلاح خواهد داشت.

12-امضا ذیل اوراق صورتجلسه / اوراق تاسیس از جانب دیگران جعل گردیده است نحوه اقدام ما چگونه باید باشد؟

با طرح شکایت در محاکم کیفری نسبت به اثبات جعل و متعاقب آن طرح دادخواست حقوقی در محاکم حقوقی نسبت به ابطال صورتجلسه و آگهی مربوطه اقدام گردد.

13-ثبت مهد کودک، پیش دبستانی و کودکستان از لحاظ مرجع صدور مجوز چگونه است؟ اگر موضوع فعالیت توامان مشتمل بر تاسیس مدرسه و پیش دبستانی باشد چه کاری باید انجام داد؟

مدارس در تهران با اخذ مجوز از اداره کل آموزش و پرورش و مهدکودک ها با اخذ مجوز از سازمان ملی تعلیم و تربیت به ثبت می رسند و در سایر استانها مدارس از معاونت مراکز مدارس و مراکز غیر دولتی و در خصوص پیش دبستانی معاونت آموزش ابتدایی استان مربوطه و در خصوص موضوعات توامان از هر دو مرجع اخذ مجوز صورت می پذیرد.

14-نشانی منزل به عنوان آدرس یک موسسه یا شرکت به ثبت رسیده و ما بی اطلاع بوده ایم جهت اصلاح آن چه کاری باید انجام بدهیم؟

با طرح دادخواست در محاکم قضایی و ارائه مستندات مربوطه.

15-درخصوص نحوه ثبت موسسات حقوقی و داوری و نحوه ارائه مجوز و تشخیص مرجع صدور مجوز چه اقدامی می بایستی صورت پذیرد؟

جهت ثبت موسسات حقوقی اخذ مجوز از کانون وکلا یا مرکز امور مشاوران قوه قضاییه هر استان و در خصوص موسسات داوری با اخذ مجوز از معاونت توسعه قضایی حل اختلاف خطاب به اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری.
نکته: چنانچه هر دو موضوع فعالیت مورد درخواست باشد اخذ مجوز از هر دو مرجع الزامی می باشد و ثبت تغییرات و تصمیمات نیز از حیث صدور مجوز تابع تاسیس خواهد بود.

16- میزان حداقل مجاز سرمایه در موسسات غیر تجاری و حداقل تعداد شرکای حاضر در موسسات غیر تجاری چه میزان می باشد؟

عدم تصریح ماده قانونی در خصوص میزان حداقل سرمایه در موسسات و همچنین تعداد شرکا.
نکته: در صورت تک شریک بودن موسسات تصویب اساسنامه بر اساس موسسات تک نفره الزامی است.

——————————————————————————————————————————

:سوالات مربوط به سامانه

1-ثبت صورتجلسه تغییرات به چه صورت انجام می شود؟

با مراجعه به سایت irsherkat.ssaa.ir و انتخاب گزینه صورتجلسه تغییرات، پس از ورود اطلاعات در سامانه و پذیرش نهایی، رسید پذیرش دریافتی از سامانه را همراه با مستندات مربوطه از طریق پست ارسال و رعایت نکات ذیل در کنار رعایت سایر مقررات الزامی می باشد.
1. ورود اطلاعات مشخصات تمامی سهامداران ، شرکاء ، اعضای هیات مدیره ، بازرسان ، موسسین و …. مطابق با کارت ملی امکان پذیر می باشد.
2. در شرکتهای سهامی خاص زمانیکه تصمیمات جلسه افزایش سرمایه ، کاهش سرمایه و نقل و انتقال سهام می باشد در گام اشخاص تمامی سهامداران مطابق با آخرین تغییرات سهام ورود اطلاعات گردد.
3. در شرکتهای سهامی خاص تاریخ تصدی مدیران از تاریخ تشکیل مجمع عمومی عادی نهایتا به مدت دو سال می باشد و در صورتجلسات هیات مدیره تاریخ تصدی اعضای هیات مدیره از تاریخ تشکیل جلسه تا پایان مدت تصدی اعضای هیات مدیره که در مجمع عمومی عادی انتخاب گردیده اند می باشد.
4. در شرکتهای سهامی خاص تاریخ تصدی انتخاب بازرسین از تاریخ تشکیل جلسه تا پایان سال مالی(تعیین شده توسط شرکت در اساسنامه ) می باشد.(بعنوان مثال: چنانچه نسبت به انتخاب بازرسین در تاریخ یک اسفند ماه اقدام و سال مالی شرکت از ابتدای فروردین هر سال شروع شود پایان تصدی بازرسین پایان اسفندماه همان سال می باشد).

2-در پذیرش صورتجلسه افزایش سرمایه یا نقل و انتقال در گام سهام اشخاص لیست اشخاص را نمی آورد چه باید کرد؟

برای شرکتهای غیرسهامی می بایست در گام تغییرات سمت اشخاص به اشخاص ورود اطلاعات شده سمت سهامدار داده شود تا در گام نقل و انتقال سهام لیست اشخاص مشخص گردد.
در شرکتهای سهامی در گام اشخاص از فایل اکسل برای ورود اطلاعات سهامداران استفاده شود.

3- چنانچه موضوعی به فعالیت شرکت اضافه گردد تکلیف چیست؟

با توجه به حذف گزینه الحاق موضوع از تصمیمات جلسه در سامانه متقاضی می بایست تغییر موضوع را انتخاب کرده و کلیه موضوع فعالیت شرکت از بدو تاسیس تا کنون در قسمت موضوع فعالیت سامانه قید گردد.

4-آیا انطباق کامل نشانی اعلامی در سامانه ثبت شرکتها (اخذ شده از شرکت پست) با متن صورتجلسه ارائه شده الزامی است ؟

بله درصورت کوچکترین مغایرت نشانی اعلامی در سامانه با صورتجلسه اقدامی میسور نخواهد بود.

5-در ثبت تاسیس هنگامی که موضوع فعالیتی مجوزی نیاز ندارد چه اطلاعاتی در سامانه، قسمت مجوز وارد شود؟

موضوع فعالیتی که نیاز به مجوز ندارد الزام به وارد کردن اطلاعات در قسمت مجوز نمی باشد.

6-در ثبت تاسیس اسم شخص در گام اشخاص وارد شده ولی ایراد ثبت احوال میگیرد؟

به چند دلیل می تواند ایراد بگیرد: یا در آن لحظه سامانه قطع می باشد، یا ورود اطلاعات در سامانه درست نمی باشد، یا اطلاعات شخص در سامانه ثبت احوال مشکل دارد که باید از سازمان مربوطه پیگیری شود.

7-چنانچه درسامانه بعد از صدور آگهی برای پرداخت حق الثبت میزان مبلغ پرداختی اشتباه باشد چه باید کرد؟

یکی از اعضای هیئت مدیره یا وکیل شرکت برای پیگیری باید حضوری به اداره ثبت شرکتهای مربوطه مراجعه نماید.
نکته: پس از صدور آگهی توسط اداره ثبت شرکتها متقاضی مکلف است در قسمت پیش نویس آگهی سامانه متن آگهی رامطالعه پس از تایید نسبت به پرداخت حق الثبت و امضاء الکترونیکی اقدام نماید در صورت مغایرت آگهی با صورتجلسه ارسالی پرینت پیش نویس آگهی را جهت اصلاح به اداره ثبت شرکتهای مربوطه تحویل نماید

8- نحوه ورود اطلاعات مشخصات گواهی بانکی در شرکتهای سهامی چگونه است؟

پس از تکمیل فیلدهای مربوطه در سامانه و تایید نام از اداره مربوطه نسبت به دریافت ابلاغیه از سامانه اقدام پرینت دریافت و برای بازگشایی حساب شرکت در شرف تاسیس به بانک مراجعه شود و پس از صدور گواهی بانکی خطاب به اداره ثبت شرکتها مشخصات گواهی مربوطه در سامانه بارگذاری گردد.
نکته: به متقاضیان ثبت تاسیس شرکتهای سهامی قبل از ارسال جهت بررسی تعیین تکلیف محتوی الکترونیکی پیشنهاد می گردد جهت ارائه به بانک پرینت اساسنامه، اظهارنامه، متن صورتجلسه مجمع عمومی موسیسن و هیات مدیره را از سامانه دریافت نمایند.

9-ایراد خطا در ذخیره اطلاعات به چه علت می باشد؟

در صورت طولانی شدن فرآیند پذیرش و ورود اطلاعات توسط متقاضی.
نکته: برای شرکتهای غیرسهامی در گام اشخاص پس از ورود اطلاعات هریک از شرکاء در گام مربوطه و تعیین سمت نسبت به گام بعدی اقدام نمایند. و مجددا نسبت به شریک بعدی اقدام نماید.

10-سامانه ثبت شرکتها برای پذیرش صورتجلسه ایراد دو شغله بودن میگیرد چه باید کرد؟

مطابق اصل 141 قانون اساسی ممنوعیت بیش از یک شغل دولتی پیش بینی .لذا این امر امکانپذیر نیست.
نکته: در صورت بروز این مشکل با مکاتبه توسط بالاترین مقام دستگاه ذیربط به اداره ثبت شرکتها نسبت به معرفی فرد مورد نظر به اداره ثبت شرکتهای دولتی (مستقر در سازمان امور مالیاتی ) و با تایید آن مرجع نسبت به معافیت ایشان اقدام می گردد.

enemad-logo